Nationale Ombudsman bepleit verbetering digitale formulieren
1 september 2019
Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman, vindt dat digitale formulieren van de overheid beter kunnen. Hij stelde dit bij de publicatie eind augustus 2019 van een onderzoek naar deze formulieren dat hij had gedaan. Hij denkt dat de gebruiksvriendelijkheid van de formulieren kan worden verbeterd door goed naar burgers te luisteren en rekening te houden met hun wensen.
De Ombudsman roept de overheid op om extra in te zetten op de gebruiksvriendelijkheid. Alleen dan kan de burger prettig en zonder problemen online zaken doen met de overheid.
Naar aanleiding van het onderzoek heeft de Nationale Ombudsman een aantal uitgangspunten opgesteld voor de ontwikkeling van digitale formulieren. Via de link hieronder vindt u een opsomming van deze uitgangspunten en een korte samenvatting van het onderzoek.
De Dienst Noardwest Fryslân experimenteert momenteel met een digitaal inkomstenformulier. Dit wordt eerst gebruikt bij een kleine testgroep. Als het bevalt, wordt het ook gebruikt voor een grotere groep uitkeringsgerechtigden met inkomsten.
Bij de ontwikkeling van het formulier zijn burgers betrokken en ook leden van de Adviesraad. Zo hoort het!