Schulden ín beeld bij politiek

4 februari 2020

Er is bij politici een groeiende aandacht voor de schuldproblematiek die ook almaar groter lijkt te worden. Zo is onlangs in de Tweede Kamer gestemd over een fors aantal ingediende moties die alle verband houden met de bestrijding van schulden. Om u een een beeld te geven van wat er leeft, vindt u hieronder een kort overzicht.

Moties rondom ‘schulden regelen’ en ‘kredietverlening’
Eerder schreven we op deze plaats over plannen om mensen met schulden recht te geven op een aflossingspauze. Hierover is nu een motie in gediend. Deze motie is aangenomen.

Direct in Wsnp
Een motie om toelating tot de Wsnp mogelijk te maken zonder voorafgaand minnelijk traject is niet aangenomen. De NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, was ook kritisch over deze motie. Wat de NVVK betref ging de motie eraan voorbij dat de Wsnp een ‘uiterste middel’ moet blijven, een stok achter de deur als een minnelijk traject onvoldoende is gebleken om de problemen op kan lossen.

Lager kredietvergoedingspercentage 
Een motie om het maximum kredietvergoedingspercentage te verlagen, haalde wel weer een meerderheid. Deze motie lijkt een beetje overbodig. Bijna alle banken die sociale leningen verstrekken voor schuldsanering of schuldregeling, hanteren lagere percentages dan bij andere leningen gebruikelijk is. Hety NVVK heeft dan ook een gedragscode die voorschrijft dat hun leden die kredieten verlenen een percentage hanteren dat minimaal 2 % onder het wettelijk toegestane wettelijke maximum ligt.

Vrijheid voor gemeenten bij Participatiewet-schulden
Soms ontstaat de situatie dat gemeenten tegenover zichzelf komen te staan bij de rechter. Dat gebeurt als de schuldhulpverlener die namens de gemeente optreedt een schuldregeling voorstelt waarbij de gemeente zelf schuldeiser is vanwege een onterecht verstrekte uitkering. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil nu dat de staatssecretaris onderzoek doet hoe vaak dit voorkomt en wil graag dat gemeenten in de toekomst zelf mogen afwegen of het wenselijk is om mee te werken aan een schuldregeling. de meeste gemeenten hebben overigens wel interne richtlijnen hoe hiermee moet worden omgegaan. Het grote probleem ligt bij schulden die het gevolg zijn van fraude. 

Moties over de positie van schuldeisers
Voor energie en water geldt op dit ogenblik een aangescherpt afsluitingsbeleid. Er dient extra zorgvuldig te worden gehandeld om een dergelijk ingrijpend besluit te mogen nemen. Er is nu ook een motie aangenomen dat dit ook het geval moet zijn in geval van afsluiting van internet. Dit vanuit de gedachte  dat in de huidige samenleving toegang tot internet (bijna) net zo essentieel is als toegang tot energie en water.

Geen huisuitzetting
Een meerderheid van de kamerleden is er ook een voorstander van dat een huisuitzetting niet plaatsvindt als de bewoner meewerkt aan het regelen van zijn schulden. Er komt een actieplan dat beleid op dit punt voorbereidt. Dit kan in de toekomst erg belangrijk zijn want het betekent dat schuldhulpverleners niet meer eerst langs de rechter hoeven als een verhuurder niet mee wil werken aan een schuldregeling.

Wettelijke reactietermijn
In geval van een schuldregeling worden alle schuldeisers aangeschreven en moeten ze aangeven al of niet mee te willen werken aan een regeling of sanering. Een schuldeiser die niet of traag reageert, kan het proces nodeloos vertragen. Om dat te voorkomen is nu een motie ingediend om te komen tot een wettelijke termijn waarbinnen schuldeisers moeten reageren op een voorstel om schulden te regelen. Deze motie is aangenomen. 

 Akkoord bij meerderheid
Tenslotte bleek ook een meerderheid in de Tweede Kamer voor een motie die opriep om onderzoek te doen of weigerachtige schuldeisers akkoord moeten gaan als voor 75 % van het schuldbedrag een akkoord is bereikt. 

 

Terug naar overzicht